„KOOS|KÕLA“, Pärnu Muuseumis 21.06–08.09.2024
Pärnu Muuseumi tänavune suur suvenäitus „KOOS|KÕLA“ toob suvepealinna
kokku Eesti kunsti naised ja loomingu 20. sajandi algusest tänaseni.
Kuraator: Mareli Reinhold
Näitusel eksponeeritud autorid:Inga Aru, Aino Bach, Billeneeve, Silvia Eher, Krete Erlenhein, Merike Estna, Helmi Herman, Valve Janov, Silvia Jõgever, Sandra Jõgeva, Saskia Järve, Saskia Kasemaa, Karola Kaugema, Linda Kits-Mägi, Virve Klandorf, Epp-Maria Kokamägi, Marie Koll, Ellen Kolk, Eva Kram, Liisa Kruusmägi, Viive Kuks, Elisabeth Kurre, Lenna Kuutma, Eva Labotkin, Malle Leis, Valli Lember-Bogatkina, Karin Luts, Saskia Epp Lõhmus, Hilda Mikkelsaar, Marge Monko, Tanja Muravskaja, Leili Muuga, Maarit Murka, Elo-Mai Mägi, Terje Ojaver, Margret Paide, Tiiu Pallo-Vaik, Hille Palm, Pusa, Sirli Raitma, Saima Randjärv, Kertu Rannula, Mia-Melanie Saar, Liina Siib, Ludmilla Siim, Marta Stratskas, Linda Sõber, Maris Tammer, Olga Terri, Evi Tihemets, Mare Tralla, Anna Trell, Salome Trei, Anna-Stina Treumund, Tumena, Helle Vahersalu, Aili Vahtrapuu, Lüüdia Vallimäe-Mark, Kristina Viin, Aili Vint
Runneli katusealune kunstikogu, HAKI galeriis 13.06.2024 – 27.07.2024
HAKI galeriis saab juuli lõpuni näha katuse paranduse käigus leitud „kunstikogu“, kus tuleb esitlemisele Stella ja Tõnu Runneli koduse remondi käigus, katusepleki aluseks tuuletõkkeks paigaldatud "maalikogu". Leidteoste autoriteks on Tartu Kunstikooli 1961. a lõpetanud lennu teise ja kolmanda kursuse tudengid.
Näitusel on eksponeeritud ligi 20 osaliselt, aga ka täielikult säilinud teost. Maalide autoritena on tuvastatud: Malle Leis, Enno Ootsing, Helle Vahersalu, Tiiu Lubja, Luule Lehtsaar ja Agnessa Jänes. Nende juhendajaks oli tollal Ilmar Malin, kelle 100. sünniaastapäev oli jaanuaris ning kelle käe all maaliti peamiselt modelle ja figuraalseid kompositsioone.
Raamist lahti. Leis, Tabaka, Rožanskaitė, Kumu Kunstimuuseumis 29.09.2023 – 25.02.2024 ja Vytautas Kasiulise kunstimuuseumis Vilniuses 4.04.2023 – 9.09.2024
Näitus keskendub kolme Balti naiskunstniku – Malle Leisi (1940–2017), Maija Tabaka (1939) ja Marija Teresė Rožanskaitė (1933–2007) 1970.–1980. aastate loomingule hilisnõukogude keskkonnas. Kõik kolm astusid vastu tollase kunstimaailma reeglitele nii oma tavapärasest erineva eneseesitlusega kui ka ruumiloome viiside ja kunstnikuks olemise peegeldustega.
Leis, Tabaka ja Rožanskaitė olid nõukogudeaegses Eestis, Lätis ja Leedus erandlikud kunstnikud. Haridus, mille nad said Tallinna, Riia ja Vilniuse kunstiinstituutidest 1950.–1960. aastatel, oli oma ideoloogiliste ja esteetiliste põhimõtete poolest sarnane. Peagi liikusid aga kõik kolm neist põhimõtetest eemale – mitte tingimata otseselt reeglitele vastandudes, küll aga näiliselt lihtsate motiivide ja žestide tähendust nihestades ning hägustades.
Kuraatorid Anu Allas ja Laima Kreivytė näitusest:
Pealkiri „Raamist lahti“ osutab piiridele, mida kõik kolm oma teostes ületasid, aga ka uuele tõlgendushorisondile, mille nad üksteisele loovad. Lisaks võib nende kõigi loomingus leida terve hulga pildilt välja astuvaid või vaatajale selga pööravaid (nais)peategelasi, kes loovad lahkumise ja uuele territooriumile liikumise visuaalseid metafoore. Teisalt mängivad need kunstnikud sageli mitmest raamist koosneva struktuuriga, mis kõigutab arusaama stabiilsest ja ühemõttelisest reaalsusest.
Ehkki kolm kunstnikku loovad viljaka dia- või polüloogi, pole nad kaugeltki ülemäära sarnased. Rožanskaitė astub raamidest välja nii otseses kui ka metafoorses tähenduses, avades oma assamblaažide sisemise ruumi ning hiljem liikudes edasi objektide ja installatsioonide juurde. Leisi varased poolabstraktsed kujundid esitavad väljakutse optilisele tajule, samas kui kompositsioonid taimedest, lilledest ja (mõnikord) inimestest kosmilises ruumis õõnestavad eluvormide hierarhiaid. Tabaka on tuntud suurte figuratiivsete maalidega, mis on sageli inspireeritud filmilikust kujutusviisist ning muutuvad aja jooksul järjest mängulisemaks, ekspressiivsemaks ja teatraalsemaks.
Kui Leis ja Rožanskaitė on üksteisele sarnasemad ning vaatlevad kujundeid modernistile omase kriitilise ja kontseptuaalse pilguga, siis Tabaka tõuseb esile selgelt postmodernistliku kunstnikuna. Teatud viisil on Malle Leis see, kes kõiki kolme koos hoiab: tema varane looming on lähedane Rožanskaitėle, hilisemad maalid Tabakale. Näituse struktuur on siiski pigem voolav: mõnes osas on kõik kolm kunstnikku esindatud võrdselt, mõnes domineerib üks ning teise looming siseneb sellesse kommentaari või sekkumisena, mõned kõrvutused lähtuvad tähelepanuväärsest sarnasusest, mõned intrigeerivast erinevusest.
Näitus on osa Kumu kunstimuuseumi algatatud Balti kunstiajaloo uurimissuunast, mille eesmärk on avardada Eesti, Läti ja Leedu rahvuslike kunstiajalugude piire ning luua nende vahel dialoogi. Samuti jätkab näitus Kumu programmi, mis keskendub kõigist ajaloolistest perioodidest pärit naiskunstnike esiletoomisele.
Näituse ülevaade kultuurisaates OP: